NewsKonwersja e-commerce w sklepie internetowym – jak ją badać i optymalizować?

Paweł22 lipca 2020114 min
https://www.fandroid.com.pl/wp-content/uploads/optymalizacja-wspolczynnika-konwersji.jpg

Zakładając sklep internetowy, bądź przenosząc do sieci już istniejącą działalność liczymy przede wszystkim na większe grono potencjalnych klientów, a także zwiększenie zainteresowania swoją marką. Nie da się ukryć, że e-commerce rządzi się własnymi prawami, ale również twardymi danymi i statystykami.

Jednym z najważniejszych, występujących w tej branży wskaźników, jest wskaźnik konwersji. To bazując na nim, możemy podjąć konkretne działania w kierunku optymalizacji, a także zmian. Czym zatem jest konwersja e-commerce w odniesieniu do sklepu internetowego, a także jak skutecznie ją badać i optymalizować?.

Konwersja to jeden z podstawowych czynników, pozwalająca nam zmierzyć zyskowność naszego sklepu internetowego. Dzięki temu wskaźnikowi, jesteśmy wstanie przeanalizować akcje, jakie podejmują klienci na naszej witrynie. Najprościej mówiąc, dowiemy się jaki odsetek klientów, którzy odwiedzili nasz e-sklep, dokonali również zakupu. Mierzy się go poprzez porównanie sesji, na naszej witrynie, do ilości zrealizowanych zamówień. Zobrazujmy więc to na przykładzie. Jeśli ilość sesji w witrynie jest równy 1000, a tylko 50 z nich doprowadziło do finalnego zakupu i realizacji zamówienia, wówczas konwersja wynosi 5%. By wyciągnąć z tych danych optymalne wnioski, musimy także dowiedzieć się, jak wyglądają średnie współczynniki konwersji dla danej branży. Wówczas porównamy, czy konwersja na naszej stronie, mieści się w normach dla danej niszy. Następnie, możemy dojść do konkluzji, czy nasz e-sklep wymaga poprawy i optymalizacji, czy jednak przynosi założone zyski.

Jak analizować współczynnik konwersji?

Pierwszym krokiem, powinno być zebranie odpowiednich, twardych danych. Mowa tu o analizie konwersji wśród konkurencji, a także zebranie średnich wskaźników dla branży, w której nasz sklep internetowy działa. Na tej podstawie, określimy jak wynik naszego e-sklepu, wypada w porównaniu z innymi. Nie mamy co prawda narzędzi, do zbadania konkurencji, jednak z pomocą przyjdą nam specjalistyczne raporty. Przedstawią one uśrednione wskaźniki konwersji, dla wielu popularnych branż jak np. zdrowie, uroda czy elektronika. Porównując własny wynik, z innymi uzyskamy informacje, jak efektywnie działamy w internecie.

Jak mierzyć współczynnik konwersji e-commerce?

Okazuje się, że wskaźnik ten często jest wygenerowany automatycznie, dla danego sklepu internetowego. Jednak warto wiedzieć, że dzięki darmowemu narzędziu jaki jest Google Analytics, możemy zebrać dane, na temat konwersji jakie generują poszczególne kanały sprzedaży. Wystarczy odpowiednio skonfigurować narzędzie z naszymi kanałami, których używamy do sprzedaży. Da nam to wgląd do wszystkich, konwertujących źródeł ruchu, co za tym idzie nasza wiedza będzie bardziej szczegółowa i dokładna. Warto także wiedzieć, ze czego tak naprawdę składa się wskaźnik konwersji. Jego obliczenie nie jest trudne, bazuje to przede wszystkim na podzieleniu liczby akcji, czyli zakupów które zakończyły się finalnie transakcją, przez liczbę wyświetleń naszej strony, a następnie należy pomnożyć go przez 100%. Dzięki temu otrzymamy wynik konwersji, wyrażony w skali procentowej.

Jak zoptymalizować konwersję w sklepie internetowym?

Pora na garść przydatnych wskazówek, które pomogą nam zoptymalizować konwersję e-commerce. Okazuje się, że nawet jeśli osiągamy całkiem niezłe wyniki sprzedażowe, zawsze możemy podjąć odpowiednie działania, by jeszcze te wyniki poprawić. Pamiętajmy, że w Internecie konkurencja nigdy nie śpi i rywalizacja prawie nigdy nie ustaje. Jak więc optymalizować konwersje w sklepie internetowym?

Optymalizacja tego wskaźnika, może opierać się na:

  • odpowiedniej modyfikacji zdjęć
  • modyfikacji opisów na stronie
  • doboru odpowiedniego szablonu
  • cen

Pamiętajmy, że zmiany w strukturze strony, czy poprawa jakości dotychczasowych zdjęć, będzie miała pozytywny wpływ na osiągane rezultaty sprzedażowe. Ważne jest także dopasowanie jak najłatwiejszej i najbardziej intuicyjnej ścieżki zakupowej, a także odpowiednia konfiguracja metod płatności. Postawmy też spory nacisk na działania content marketingu, by dostarczyć użytkownikom treści, o wysokim poziomie merytorycznym, a także atrakcyjne, przy okazji możemy zoptymalizować je pod kątem wyszukiwarki Google. Kolejną metoda na zwiększenie konwersji, będą powiadomienia web-push. Po uprzedniej zgodzie użytkownika, będą one w delikatny sposób przypominać np. o zawartości koszyka, który klient porzucił tuż przed dokonaniem zakupu.

Dodatkowo mogą one informować o nowej dostawie, czy promocji. Ważnym elementem, będzie też wykorzystanie social mediów. Ułatwiają one promocję marki, a także odpowiednio skonfigurowane, będą prowadzić prosto do naszego e-sklepu. Dzięki nim, będziemy mieć też pewność, że do naszego sklepu, trafiają użytkownicy zainteresowani zakupem tego, co zobaczyli na naszym profilu w social mediach. Pamiętajmy, że pozytywny wpływ na konwersję e-commerce, będą miały też wszelkiego rodzaju płatne kampanie marketingowe. Lekko zapomnianym już sposobem, jest e-mail marketing. W tego typu wiadomościach, łatwo przypomnimy o nowych promocjach czy poinformujemy o poszerzeniu asortymentu. Wystarczy jedynie skierować prośbę do użytkownika, o możliwości wysyłania newslettera.

Więcej informacji na temat optymalizacji współczynnika konwersji w sklepie internetowym znajdziesz tutaj:  https://blog.sky-shop.pl/jak-zwiekszyc-konwersje-w-sklepie-internetowym-7-skutecznych-rad/

One comment

  • optymalizacja

    23 lipca 2020 at 08:38

    optymalizacja to podstawa każdej strony nie tylko sklepu

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Related Posts

{{ image }}

{{ title }}

{{ date }} {{ comments }}
{{ readingtime }} {{ viewcount }}
{{ image }}

{{ title }}

{{ date }} {{ comments }}
{{ readingtime }} {{ viewcount }}
{{ image }}

{{ title }}

{{ date }} {{ comments }}
{{ readingtime }} {{ viewcount }}