AplikacjeSystemyTelefonyTutorialeUrządzeniaEmulatory na Androida. Od czego zacząć? Część 1.

Karol Sobczak1 lutego 20187 min
https://www.fandroid.com.pl/wp-content/uploads/emulator-android-1024x683.jpg

W dniu dzisiejszym poruszę temat emulatorów. Przyda się szczególnie osobom, które lubią pograć w czasie dłuższej podróży lub szukają odskoczni w pracy. W internecie nie znajdziecie wielu tekstów dotykających tego tematu, dlatego też warto przybliżyć go również osobom, które nie miały z nim kontaktu. W takich wpisach postaramy się wszystko wyjaśnić i udzielić wszelkich informacji. Jak czegoś nie będziecie pewni i pojawią się wątpliwości, to śmiało zadawajcie pytania w komentarzach.


Emulatory na Androida – od czego zacząć? Część 1.


Od czegoś trzeba zacząć, a więc na sam początek podaję podstawowe informacje. Żeby w ogóle podejść do emulatorów potrzebujecie pewnego minimum od strony sprzętowej i oprogramowania. Od strony sprzętowej wymagana jest architektura ARM v8, 4 rdzenie i około 1,5 MHz. Trzeba liczyć się z tym, że musicie posiadać procesor Spnadragon, Exynos lub Kirin. Jeśli chodzi o minimum od strony softwarowej to mowa o systemie Android w wersji 5.1 z obsługą OpenGL ES 3.1.

Te podstawowe warunki to fundament i jeśli je spełniasz, to warto przejść dalej. Trzeba jeszcze dodać, że wymagana jest grafika o wydajności teoretycznej około 500 GFLOPS. Do płynnego emulowania PSP lub Gamecube, potrzebne jest OpenGL ES 3.2 z obsługą GL_EXT_Buffer_Storage, a najlepiej Vulkan. Jeżeli nie zależy wam na emulowaniu platform 3D (PS, PSP, Gamecube, Wii), to spokojnie możecie wykorzystać słabsze procesory i grafiki. W takiej sytuacji powinien wystarczyć Snapdragon z serii 5xx lub nawet 4xx.

W przypadku GPU Mali, to trzeba się mieć na baczności, bo mimo oznaczeń seri, są jeszcze oznaczenia MP (np G72MP 1 – 32). Liczba ta nie jest podawana przez producentów, a określa ilość „rdzeni”. Coś w rodzaju GCN z procesorów AMD. Zdarza się, że starsze modele, które kiedyś były flagowcami mają grafikę Mail 750MP20. Natomiast obecnie kupując jakiegoś średniaka otrzymacie nowszy układ G72MP2. Tutaj warto się zatrzymać, bo można zobaczyć ilość jednostek wykonawczych. W przypadku starszych modeli, ogłaszanych kiedyś jako topowe smartfony, mamy do czynienia z 10x większą mocą (przy okazji pamięć L2 będzie 4x większa).

Nowsze modele będą promowane za sprawą nowszych układów graficznych, ale prawda jest taka, że starsze co z tego że topowy nowy układ GPU jak nie ma mocy. Do emu typu PSP czy Gamecube, lepiej kupić flagowca sprzed roku lub dwóch lat, który będzie miał lepsze parametry niż obecne smartfony ze średniej półki. Co najważniejsze, ceny takich nie odbiegają od siebie, a nawet mogą wypadać korzystniej w przypadku starszych modeli.

Dla porównania najnowsze GPU Mali w procesorach mobilnych:

  • Helio P30 ma MP2
  • Kirin 970 nie podaje, ale prawdopodobnie MP8-10
  • Exynos 9810 ma MP18

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.